WhatsApp és una de les aplicacions de missatgeria instantània més emprades del món.

Aquesta mena d'aplicacions han permès canviar per complet la manera de comunicar-nos. El que abans era una trucada telefònica o un missatge de text, ara és un missatge instantani gratuït en què podem incloure imatges, vídeos, documents, contactes, notes de veu o, fins i tot, la nostra ubicació.

L'èxit d'aquesta aplicació i l'ús intensiu que en fem fa que també sigui un instrument ideal perquè els ciberdelinqüents puguin contactar amb les seves víctimes potencials.

Durant els darrers mesos, molts usuaris d'aquesta plataforma estan rebent, des d'un número desconegut, missatges en un to afectuós i familiar. Aquests missatges poden indicar, sense dir noms ni dades, que és algú que té un bon record nostre o algú que té ganes de veure'ns. L'objectiu és posteriorment sondejar-nos perquè facilitem nosaltres mateixos la informació de la persona de la qual es podria tractar.

 

 

Una altra tècnica d'enginyeria social

Això no és res més que una tècnica d'enginyeria social emprada per ciberdelinqüents amb l'objectiu de manipular-nos i enganyar-nos per obtenir informació nostra i del nostre entorn i, d'aquesta manera, poder estafar-nos.

I com funciona?

Una vegada aconsegueixen les dades d'una persona del nostre entorn (que podria ser la que està contactant amb nosaltres), els ciberdelinqüents seguiran el joc i faran creure que aquesta persona té problemes econòmics i necessita diners per resoldre una situació urgent.

Imagen

En aquest mena d'estafa, és habitual que el ciberdelinqüent es faci passar per la nostra filla o fill i que ens digui que se li ha espatllat el telèfon mòbil i que necessita diners urgents per comprar-ne un de nou.

Un altre exemple recurrent és quan el ciberdelinqüent es fa passar per un familiar que està retingut amb les maletes a l'aeroport i que necessita diners per poder sortir-ne.

Els pretextos poden ser molt variats:

Cal tenir present que la intenció del ciberdelinqüent és guanyar-se la nostra confiança, manipular-nos i enganyar-nos per aconseguir que li enviem els nostres diners o, fins i tot, les nostres dades personals o bancàries.

 

Com podem evitar ser víctimes d'aquesta estafa?

En primer lloc, aplicar el sentit comú i no ser confiats seran les nostres millors armes.

  • Sempre que rebis un missatge instantani d'algun desconegut, extrema les precaucions.
  • Abans de tot, demana-li el nom, a aquesta persona.
  • Fes preguntes addicionals que t'ajudin a verificar que realment aquesta persona que contacta amb tu és qui realment diu ser (per exemple, fent-li preguntes que sàpigues que només tu i aquesta persona en sabeu la resposta). Establir una videotrucada també pot ser útil per verificar-ne la identitat.
  • Estigues alerta davant d'expressions i faltes d'ortografia que et puguin resultar sospitoses.
  • Si algú et demana diners, no li n'enviïs sense abans assegurar-te bé de la identitat d'aquesta persona. El més recomanable és que ho confirmis fent servir les dades i els mitjans habituals que tens per contactar amb aquesta persona.

I, finalment, mai no facilitis les teves dades bancàries ni personals a través de correus electrònics, missatges, trucades ni cap altre canal.